Klopt het nog wel?

Bas Scholte in

Een aantal jaren geleden dacht ik: ‘Oh, okay… gelukkig, ze gaan het begrijpen…’, ‘…leuke hippe tv-commercial, grappige en opvallende huisstijl met een boompje opgebouwd uit hun produkten bij het logo’. Maar het heeft zich wederom bewezen: het verhaal klopt gewoon niet! En dan valt alles weer op zijn plaats en verbaast het je niet dat je je klanten in je verhaal over identiteit mee moet nemen. Je raadt vast al over welke retailer ik het heb. Juist: V&D. Waarschijnlijk zijn een aantal design- en reclamebureau’s lekker los gegaan op de briefing die ze hebben ontvangen van de marketingafdeling van dit grote, niet uit het straatbeeld weg te denken, retail-icoon. Vroom & Dreesmann heeft het niet voor elkaar gekregen het publiek te verrassen en (vooral) te verleiden om te kopen bij dit iconische bedrijf van weleer. Je zult het toch op z’n minst met me eens zijn dat je kunt vaststellen dat de balans zoek was. De buitenkant die, zeker met zusje ‘La Place’ in de buurt, best iets leek te hebben, was aan de binnenkant volledig de weg kwijt. En dat iets is het ‘m nou net. Iets scheelt maar 1 letter met niets.

Eerlijk? Je weet het niet!

De organisatie had geen duidelijk profiel voor de bezoeker. Als ik een V&D binnenstap heb ik altijd een diffuus beeld. Mooie merken maar rommelig uitgestald of verstopt, chocolade direct naast de sieraden… Geen belevingswerelden die aansluiten of elkaar afzonderlijk versterken. Te weinig inspiratie. Het is duidelijk een winkel vol spullen, een luxe marktkraam zonder dat de bezoeker zich er in herkent. Een inkoopmachine die van de ingekochte spullen af moet… of doe ik dan mensen tekort? En dan heb ik het nog niet eens over de Clicks die deze Bricks de weg zouden kunnen wijzen…

Leuke buitenkant… staat niet garant voor een goede binnenkant. Denk van binnenuit, de buitenkant komt dan vanzelf en past als een maatpak.

Ik hoop dat de nieuwe eigenaar (die gaat er waarschijnlijk op termijn vast wel komen) de zaken anders aan gaat pakken. En bijvoorbeeld het personeel, dat zich met hart en ziel heeft ingezet, meeneemt in het (nieuwe) V&D-verhaal. Er zijn genoeg bedrijven die hierin goed kunnen adviseren en ieder bedrijf doet het op zijn eigen wijze. Wij hebben daarvoor onze ID-kaart workshops voor ontwikkeld, een aantal handige sessies waarmee we samen met de klant op zoek gaan naar de ziel van de organisatie.  Deze bedrijven hebben iedere dag plezier van de stappen die we daarin samen zetten. Een perfect voorbeeld kan je hier zien.

Met veel plezier inspireren we merken en organisaties. Daar zijn idealen en leuke ideeën voor nodig, inspirerende workshops, af en toe met de koppen tegen elkaar, samen de pijntjes benoemen – maar dan worden er wel keuzes gemaakt. We zouden zeggen: ‘volg je hart, gebruik je hoofd’ (waar kennen we die ook alweer van?) :)

In mijn volgende blog zal ik een mooie lijst met inspirerende merken met je delen. Twijfel je of het nog wel klopt en wil je meer weten over identiteitsontwikkeling of (gewoon) een inspirerend kopje koffie drinken, dan weet je me te vinden!

Fijne dag en groeten!

Bas

Deel blog