Dealercommunicatie: Loyale partners verkopen beter

Bas Scholte in

Dealers? Bij Home of Happy Brands hebben we het liever over partners. Voor veel grote merken zijn partners een onmisbare schakel. De online ontwikkelingen laten een verschuiving zien als het gaat om consumentengedrag (zie de explosieve groei van online aankopen). Er zijn echter altijd producten die de komende jaren persoonlijke ondersteuning en advies nodig hebben om aan de man gebracht te worden. Cijfers van online aankopen van bijvoorbeeld fietsen laten duidelijk zien dat de aankopen van kwaliteitsfietsen nog altijd bij partners plaatsvinden. Ook in de nabije toekomst zal dit hele model veranderen en zal advisering rondom aankopen meer en meer naar online verschuiven. Chat-achtige ontwikkelingen, communities, interactieve beoordelingen en aanbevelingen zullen in rap tempo de keuzes van consumenten beïnvloeden (dat het wel ècht moet zijn, uitspraken in onderzoeken rondom booking.com, is hierbij evident).

Partnerland is een land dat vele gezichten en belangen kent. De drukte van alle dag, politiek en de grote schaal laten zien dat een A-merk haar partnernetwerk nog wel eens uit het oog wil verliezen en dat het partnernetwerk niet de aandacht krijgt die het verdient. Toch vreemd! Immers zij, de partners, verkopen in de meeste gevallen de producten. Winkels (zowel de clicks als de bricks) staan vol met producten, vlak naast de concurrent, de keuze is reuze en de consument kan haast niet kiezen… wat een aanbod… Dan komt het vaak aan op de aanbeveling van de salesvloer (zowel online als offline) – en welke aandacht geeft de partner aan welk merk? Wordt het de margeknaller of toch maar gewoon het product dat zo hard loopt… Vandaag blauw omdat de verkoper zich vandaag blauw voelt en morgen weer oranje? Wanneer kiezen ze weer voor ons merk…?

Loyaliteit is de sleutel
We zien al jaren bij Home of Happy Brands dat een sterk partnernetwerk je merk enorm versterkt en duurzaam maakt. Het levert loyale partners op. Zoals bekend, is (klant)loyaliteit wezenlijk anders dan (klant)tevredenheid. Zo hoeft een tevreden klant helemaal niet automatisch een loyale klant te zijn. Je bent ‘slechts’ in voldoende mate tegemoet gekomen aan de wens van de klant, de transactie òf dienstverlening op dat moment. Loyaliteit vergt meer energie van betrokken partijen, zorgt derhalve voor een sterkere emotionele binding en kent een duurzaam karakter. Partners zijn soldaten aan je merken-front!

Ben je nieuwsgierig naar onze aanpak? Laat het me weten of bel ons (0573) 28 97 60!

LoyLoyale partners verkopen beter

Deel blog