De wereld van reclame en communicatie: Wat een vak!

Bas Scholte in

De kreet boven dit artikel klinkt in de wereld van reclame en communicatie al zolang als ik me kan herinneren. Geen wonder, want in onze bedrijfstak gebeurt van alles, voortdurend. En dat heeft natuurlijk gevolgen voor onze focus. Ik wil je even meenemen in wat nieuwe ontwikkelingen van de afgelopen jaren. Je weet waarschijnlijk wel dat we aan merkontwikkeling (Branding) doen bij HOHB. We behalen strategisch én creatief, middels onze interactieve ID-kaart sessies met organisaties, erg goede resultaten. Maar hieronder nog wat zaken die ons dagelijks bezig houden…

Een activerende partner
Voor onze klant HP Nederland doen we veel op het gebied van partnercommunicatie. Hoewel deze tak van sport steeds belangrijker wordt als onderdeel van brand activation, zijn er nog steeds veel merken die vergeten hun partners te informeren over wat ze doen en van plan zijn. Zij communiceren over de hoofden van partners c.q. dealers, die maar gewoon uitvoeren wat het merk bedenkt. En dat terwijl het voor een merk juist zo waardevol is om ook bij de partners te bouwen aan merkvoorkeur, en de pijlen niet alleen te richten op de consument. Wil je ook meer weten over hoe wij partner- / dealercommunicatie uitvoeren, laat het mij of mijn collega Hilde weten, we komen graag vertellen wat dit concept voor jouw organisatie kan betekenen.

Je businesscase vs. je online aanwezigheid?
Ook online staat onze wereld nooit stil. Google is bijvoorbeeld gaan werken met een nieuw algoritme, waardoor de mate van responsive/adaptive design bepalend wordt voor je ranking − en dus je vindbaarheid. Zo gaan we steeds meer in de richting van ‘mobile first’.

Kinderspel?
Tot slot nog een relatief nieuw fenomeen: gamification, oftewel het vertalen van een vraagstuk uit de dagelijkse realiteit naar een spelomgeving. Onder de werktitel ‘Happy Life’ zijn wij met een aantal landelijke spelers bezig een gamingplatform te ontwikkelen, om kinderen van 8 tot 12 spelenderwijs gezond gedrag aan te leren. De eerste test op een basisschool komt eraan! We zullen je de komende tijd op de hoogte houden van de ontwikkelingen. Oh ja, en wil je meer weten over hoe we dit traject aanvliegen, vraag het dan aan mij.

Ik hoop je snel weer eens te zien of te spreken,

Bas

Deel blog