Merkidentiteit: de basis voor branding

Klanten kiezen voor merken die bij hen passen. Een duidelijke merkidentiteit creëert binding met je trouwe klanten; de consumenten en bedrijven die steeds weer terugkomen, positief over je praten en zich altijd goed voelen na contact met/een aankoop bij jou. Die merkbeleving, dat is wat jouw merkidentiteit extern doet. Maar, in onze ervaring moeten we intern beginnen. Bij jouw medewerkers, en hun beeld van het bedrijf waar ze werken.

Jouw merkidentiteit volgens je medewerkers

Klanten kloppen vaak bij ons aan voor een identiteitssessie rondom hun merkidentiteit. Dat doen wij het liefst met een groep medewerkers uit jouw organisatie. Een soort dwarsdoorsnede van functies en afdelingen, zodat we jouw bedrijf door hun ogen kunnen zien. Wat is hun merkbeleving? Het plaatje van een logistiek medewerker is per definitie anders dan van de financial controller. We hebben talloze voorbeelden van de afgrond die soms gaapt tussen de merkidentiteit op papier en de werkelijkheid in de praktijk.

Zo stellen we jouw merkidentiteit (weer) scherp

Jij hebt je bedrijf ooit opgericht, of overgenomen. Misschien heb je een familiebedrijf dat al generaties in jullie bezit is. Of wil je dat jouw zaak een familiebedrijf wórdt. Maar op dit moment voelt het ondernemen soms een beetje stuurloos. Het internet heeft het complete bedrijfsleven op z’n kop gezet. Jij wilt terug naar de basis, een nieuwe merkpositionering bepalen, en een duidelijke doelstelling neerzetten om naartoe te werken. Dat doen we met onze identiteitssessie.

Waaruit bestaat de (merk)identiteitssessie?

Home of Happy Brands organiseert maandelijks een kosteloze inspiratieavond, met hapje en drankje. Voor elke ondernemer die graag uiteenlopende experts hoort vertellen over onderwerpen als merkidentiteit.

Wil je liever een privé sessie, gefocust op alleen jouw bedrijf? Ook dat kan. Tijdens zo’n identiteitssessie gaan we gedetailleerd in op alle aspecten die bij een merkidentiteit komen kijken:

  • Het afbakenen van jouw markt. Wie zijn je belangrijkste concurrenten en waarom? Wat onderscheidt jou binnen die markt?
  • Het bepalen van je doelgroep. Welke mensen kopen graag bij jou? Welke doelgroepen heb je nog niet kunnen bereiken, maar moeten jou echt leren kennen?
  • De gewenste respons van je doelgroep. Hoe wil je graag gezien worden? Wat moet de doelgroep over jouw merk vertellen aan vrienden en familie?
  • Wat zijn jouw categorievoorwaarden? We zien legio bedrijven die zich promoten als de som van hun categorievoorwaarden. De snelle koerier. De betrouwbare verzekeraar. Maar: dat zijn eigenschappen die je al met al jouw concurrenten deelt. Het is niet de merkidentiteit van jouw bedrijf.
  • Je interne waarden. Wat beloof je jouw medewerkers. Hoe is de sfeer op de werkvloer?
  • Je externe waarden. Wat beloof je jouw klanten? Hoe is het contact met klanten (online en offline).
  • Je merkpersoonlijkheid. Ben je traditioneel, avontuurlijk, humoristisch, innovatief?
  • Welke bewijsvoering heb je? Zoals het percentage terugkerende klanten, resultaten van een klanttevredenheidsonderzoek, certificeringen of het aantal klachten dat binnenkomt.
  • En dan: de ultieme kernbelofte. Dat is geen prachtige slogan of pay off. Het is al het bovenstaande, samengevat in één zin. Het is jouw merkpositionering. Negen van onze tien klanten geven deze merkpositionering een prominente plek binnen hun bedrijf/de vestigingen, als poster of op de muur geschilderd. Het is een zin die je richting geeft, en houvast.

Een merkidentiteit om van te houden

Wij zijn Home of Happy Brands. We hadden ook Home of Brands kunnen zijn, maar dat dekt de lading niet. Want de merken waar wij voor werken, zijn al jarenlang klant. Ze zijn gelukkig bij ons, en met de manier waarop we hun merkidentiteit neerzetten en activeren. Sommige klanten ken je wel, zoals HP, Onderlinge Verzekeringen, Hogeschool Windesheim, Grandhall en Schuurman Schoenen. Andere ken je alleen als dat volgens hun merkidentiteit de bedoeling is . Zoals Busschers Staalwerken uit Haaksbergen. Al twintig jaar vaste klant!