Huisstijl ontwerpen voor merken

Jouw huisstijl is het eerste wat potentiële klanten van je zien. Ze komen je logo ergens tegen; op een abri, in een banner of op een vestiging. Bij dat eerste contactmoment wordt het zaadje geplant. Jouw huisstijl trekt de aandacht, ook al heeft de potentiële klant jouw dienst of product niet á la minute nodig. De combinatie van jouw bedrijfsnaam, logo, kleurstelling en typografie blijft hangen. Want het is onderscheidend en wekt een bepaald gevoel op bij je potentiële klant. Dat gebeurt allemaal binnen een paar seconden. Daarna beland je in het onderbewuste; de mentale opslagplaats van onze talloze, dagelijkse indrukken. Tot het moment dat die potentiële klant behoefte heeft aan jouw dienst of product. En dan ben jij top of mind. Dat is de kracht van een huisstijl.

Drie fasen bij een huisstijl ontwerpen

Een huisstijl ontwerpen is geen bouwpakket met een paar vaste stappen. Elk traject verloopt anders. Alleen al omdat elke klant vanuit een andere positie begint. De een heeft al een bedrijfsnaam gekozen en de url geclaimd (altijd checken of de url beschikbaar is!). De ander heeft al een holding en wil een nieuwe dochteronderneming toevoegen. Een derde begint blanco. Wij denken mee vanaf jouw uitgangspositie. Vanaf dat moment kunnen we grofweg een aantal fasen onderscheiden:

  1. Wil je een huisstijl laten maken, dan beginnen we met de oriëntatiefase. Hierin verkennen we jouw wensen en eisen, de branche en het verzorgingsgebied waarin je actief bent, de bestaande concurrentie en – vanzelfsprekend – de waarden van jouw bedrijf. Deze fase maakt twee dingen duidelijk. Ten eerste: welke kant we niet op willen. Om platgetreden paden en kleuren/vormen die de concurrent gebruikt te vermijden. Ten tweede: de juiste denkrichting. Gewapend met input over wat jouw bedrijf onderscheidt, kunnen we aan de volgende fase beginnen.
  2. Dat is de conceptfase. Hierin laten we alle ideeën de vrije loop, binnen de kaders van de oriëntatie. We ontwikkelen meerdere denk- en stijlrichtingen, die we schetsmatig uitwerken. Als klant krijg je altijd verschillende richtingen gepresenteerd, zodat je kunt kiezen welke jou naadloos past.
  3. En dan is het tijd voor de afrondende fase. Hierin maken we alle elementen van je huisstijl compleet en definitief. Desgewenst leggen we jouw huisstijl vast in een (digitaal) handboek. Hiermee bewaak je de uniformiteit van je huisstijl overal en altijd. Bijvoorbeeld als je meerdere vestigingen opent, met filiaalhouders die hun eigen toko runnen. Of als je een franchiseconcept uitrolt. Of als je in verschillende landen actief bent en met meerdere ontwerpbureaus werkt. Het huisstijlhandboek geeft precies aan hoe alle elementen gebruikt worden.

Onderscheidende huisstijl ontwerpen is een vak

Een huisstijl laten ontwerpen die jouw marktpositie verstevigt, is iets anders dan even een logo laten maken. Creativiteit en originaliteit zijn even onmisbaar als kennis en vaardigheden. Denk alleen al aan de kleurenpsychologie; elke kleur heeft een bepaalde uitwerking op de menselijke psyche. Het is niet toevallig dat veel verzekeraars blauw kiezen (eerlijk) en duurzame bedrijven groen (natuurlijk). Bij Home of Happy Brands vind je een fantastisch team van ontwerpers. Getalenteerde designers die jou helpen om je bedrijf als sterk merk te lanceren.