Website laten maken, voor elk device

Voor onze klanten is hun website hét centrale platform voor de communicatie en interactie met hun doelgroep(en). Die website laten maken is dus een cruciaal project, waar vaak een projectteam voor wordt vrijgemaakt. En terecht, want Nederlanders zijn erg online georiënteerd. Zeker in vergelijking met de landen om ons heen.
Wil je een nieuwe website laten maken dan is het goed om je in te lezen. We zetten de belangrijkste aspecten hieronder voor je op een rij.

Website laten maken door gespecialiseerd team

Een website is de kern van je kanalen; die wil je samen met specialisten ontwikkelen. De one-stop-shop voor een complete, goed functionerende website bestaat niet meer. Of is in elk geval niet erg geloofwaardig. De reden daarvoor is natuurlijk: Google.
Circa 95% van de Nederlanders gebruikt Google als zoekmachine. Een groot deel daarvan heeft Chrome als browser. Google bepaalt zelf in welke volgorde zij hun zoekresultaten tonen. Wil je hoog eindigen, dan moet je aan hun eisen voldoen. Die eisen stellen ze vooral om hun gebruikers de best mogelijke resultaten te tonen; websites die perfect aansluiten bij de zoekintentie van de gebruiker.

Wanneer een website laten maken?

De eerste vraag is: wil je een website of een webshop? Komt jouw bezoeker voor informatie, dan kies je een website. Dat wil niet zeggen dat je online niks verkoopt; voor het afsluiten van een verzekering, telefoonabonnement of het kiezen van een reclamebureau, wil de klant eerst goed geïnformeerd worden. Dat kun je vervolgens prima combineren met conversie (= je bezoeker wordt klant).

Geen website laten maken, maar een webshop

Komt jouw bezoeker om producten te kopen, dan kies je een webshop. Daarbij is de zoekfunctie en/of de menustructuur essentieel. Je bezoeker kan in principe op twee manieren het product vinden dat hij of zij zoekt: door op menu-items te klikken, of door de productnaam in het zoekveld te tikken. Ook in een webshop mag informatie niet ontbreken. Enerzijds om Google via de teksten te laten weten wat je aanbiedt, zodat je hoog in de zoekresultaten eindigt. Anderzijds om de klant relevante productinformatie te geven.

Een effectieve webshop of website laten maken

Vooropgesteld: elke webshop of website moet aan andere eisen voldoen. Het is een individueel proces, al gebruiken we natuurlijk wel de best practices uit onze jarenlange, online ervaring. Deze aspecten zijn van belang:

  • Navigatie. Zie je website als een winkel, waar jouw bezoeker de weg niet kent. Dan wil je een logische looproute maken, zodat mensen alles vinden wat ze zoeken en ook makkelijk iets terug kunnen vinden. Dat doe je met de navigatie-onderdelen, zoals de topnavigatie, subnavigatie, breadcrumb en footer.
  • Wireframe/klikmodel. Als duidelijk is wat je allemaal op jouw website wilt tonen, maken we de wireframes. Dat is een klikmodel zonder echte teksten en afbeeldingen. Hierin kun je rondklikken om te testen of de hele website logisch in elkaar zit. Zonder dat je al afgeleid wordt door de inhoud.
  • Content. Google indexeert elke website met enige regelmaat (vaker als je steeds nieuwe content blijft plaatsen). Indexeren wil zeggen dat ze kijken wat erop staat, zodat ze jouw website aan bezoekers kunnen tonen. De googlebot scant jouw website op woorden die vaak voorkomen en de context waarin ze voorkomen. Zo snappen ze waar jouw site over gaat. En zoals we hierboven al zeiden; content plaats je ook voor de bezoeker. Die wil meer weten over wat je te bieden hebt. Je hebt vast gehoord van SEO (Search Engine Optimization). Dat is (onder andere) het laten schrijven van content die duidelijk maakt wat je aanbiedt.
  • Functionaliteiten website. Wat moet jouw website kunnen? Heb je een zoekmodule nodig, een winkelwagen, een offerte systeem, een inlogmogelijkheid, een afrekenmodule? Al deze elementen zijn functionaliteiten, die we in je website bouwen.
  • CMS. Wil je de website zelf gaan bijhouden en updaten? Dan heb je een Content Management Systeem nodig. Wij bouwen websites graag met WordPress; een open source systeem met CMS. Dat heeft twee belangrijke voordelen: 1. je betaalt niet voor een dure CMS-module, en 2. de community achter het CMS blijft de module constant verbeteren. WordPress begon ooit als blogmodule, maar inmiddels kun je er alles in bouwen. Alleen als je een forum wilt starten of een grote webshop bouwt (omzet > 1 ton per dag), kiezen we een ander platform.
  • Techniek. Google kijkt naar ruim 200 aspecten van je website, om jouw positie in de zoekresultaten te bepalen. Drie daarvan vinden ze het allerbelangrijkst: content, linkjes en techniek. Jouw website moet snel en probleemloos werken, inclusief alle functionaliteiten. Google heeft geen zin om bezoekers een website voor te schotelen die net snel laadt of waarin een functionaliteit niet werkt.
  • Webdesign. Mensen zijn visueel ingesteld en geven de voorkeur aan een website die er goed uitziet. Het design is dus belangrijk, zeker om jouw merk over de bühne te krijgen. Alles aan jouw website moet aan de huisstijl van je bedrijf voldoen. Dat zorgt voor herkenbaarheid, zodat jouw bedrijf een vertrouwd gezicht wordt.
  • Responsive webdesign. We googelen steeds meer via smartphones en ook aankopen gebeuren al vaak mobiel. Je wilt dus een responsive website die zich aanpast aan het formaat van het scherm waarop de bezoeker kijkt. Daarnaast moet je ook goed nadenken over wat je mobiel wel en niet laat zien. Als verzekeraar wil je op de mobiele versie van je website de mogelijkheid bieden om een schade in te dienen. Maar een uitgebreid verhaal over bijvoorbeeld een wetswijziging, hoef je er niet prominent te plaatsen. Responsive heeft dus te maken met techniek én content.
  • Linkbuilding. Hoe meer websites naar jouw website verwijzen met een linkje, hoe belangrijker jouw website wordt binnen het complete (gigantische) aanbod van websites. Een slim linkbuilding beleid kan je helpen om waardevolle links te verzamelen. Een linkje van een sterk domein (een uitgebreide website, met veel bezoekers, die al lang bestaat) heeft meer waarde dan een linkje van een marginale website. Een blogartikel insturen naar een belangrijke website – met link naar jouw domein – is een van de manieren om sterke links te verzamelen. Zorg dat je om een follow-linkje vraagt, want er zijn ook no-follow links en dan komt de bezoeker alsnog niet bij jou uit.

Professionele website laten maken

Home of Happy Brands is een online georiënteerd reclamebureau. We hebben veel ervaring in het ontwikkelen van effectieve sites. Dat doen we met vaste partners, voor zaken die we zelf niet in huis hebben. Zoals optimalisatie (SEO, SEA en CRO), content ontwikkeling en linkbuilding. Je krijgt een uitstekende site, vergezeld van een gedegen advies om het meeste uit je website te halen.